Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.

PASSBESKRIVNINGAR GYMMIX

 

 

KbYogaMix = Kettlebell Yoga Mix, en optimal yogaklass med fokuserad andning. Vi svingar kettlebellklotet mellan yogablocken vilket ger pulshöjning och extra coreträning. Yogan i passet består av grundövningar från Hathayoga där styrka, rörlighet och balans tränas. Passet avslutas med avslappning.


AEROSTEP. Minns du v-steget och grapewine? Aerostep är en blandning av gammal hederlig aerobic och step-up, både musiken och de enkla stegen kommer du att känna igen från 1980- och 90-talet. Passar alla som gillar att röra sig till musik.


DANSMIX  är ett pass som innehåller enkla danser och stegkombinationer till all slags musik. Nya och gamla låtar varvas. Dansmix är ett omväxlande och svettigt pass som innehåller koordination, rörlighet, kondition och mjukhet.  Passet avslutas med nedvarvning och stretching.

 

DYNAMISK KETTLEBELL är ett pass där vi utnyttjar kroppens fulla potential genom att hela tiden hålla kettlebellklotet i rörelse. Det här är helkroppsträning i ordets rätta bemärkelse. Ett pass är aldrig det andra likt men en sak kan du vara säker på: du kommer att svettas. Det spelar ingen roll vilken träningsvana du har eftersom du själv bestämmer tempo och vikt på kulan. 


EFIT står för Effektiv Funktionell Intensiv Träning och är Gymnastikförbundets svar på CrossFit, dvs riktigt tuffa pass. Träningsformen består av korta och intensiva pass uppbyggda av funktionella rörelseövningar som effektivt gör dig allsidigt vältränad. Ett EFIT-pass består av uppvärmning och intensiva intervaller med fokus på styrka och rörlighet. Inget pass är det andra likt, ena gången kan intervallerna vara 5 minuter långa, andra 30 sekunder. EFIT-passen ligger tills vidare vilande men kommer säkert tillbaka när efterfrågan blir tillräckligt stor (-:

 

Funktionell styrka och rörlighet. Mjuk men jobbig träning där vi använder kroppens egna vikt men även redskap som bollar, band, räck och pinnar för att nå funktionell styrka och rörlighet i hela kroppen. Alla kan vara med på sin nivå.


HIIT står för högintensiv intervallträning och finns i fyra olika grenar. Gemensamt för alla grenarna är att det är korta intervaller, max 45 sekunders arbete, och den effektiva träningstiden är kort, max 20 minuter, med minimalt med vila mellan övningarna. Resten av tiden består av uppvärmning, beskrivning av övningarna samt nedvarvning.

HIIT Surprise är det vi för närvarande har i HIIT-väg på schemat. HIIT Surprise kan bli någon av nedan beskrivna HIIT-grenar, eller en mix av dem (HIIT Plyo kör vi endast om det lämpar sig för samtliga deltagare)


HIIT Core är ett högintensivt intervallpass med komplexa övningar som utmanar styrkan i de bålstabiliserande musklerna. Träningsformen passar både dig som är nybörjare och dig som är van att träna.

HIIT Cardio är ett högintensivt intervallpass med övningar som pressar pulsen upp mot max och förbättrar din syreupptagningsförmåga. Träningen innehåller mycket hopp, men dessa är såklart frivilliga. Träningsformen passar både dig som är nybörjare och dig som är van att träna.

HIIT Strength är ett högintensivt intervallpass med fokus på styrka. Vi använder oss av skivstänger och/eller kettlebells. Träningsformen passar både dig som är nybörjare och dig som är van att träna.

HIIT Plyo är ett högintensivt plyometriskt intervallpass med övningar som utmanar din spänst, snabbhet och explosivitet Detta tuffa pass är perfekt för dig som vill utveckla dessa förmågor och passar dig med träningsvana (finns fn inte på schemat).


 GYMMIX LÄTT innehåller kondition, styrka, rörlighet och koordination. Varje ledare gör sitt eget pass vilket medför variation i träningen. Gymmix Lätt har betoning på rörlighet och innehåller inte några hopp.


GYMMIX MEDEL innehåller kondition, styrka, rörlighet och koordination. Varje ledare gör sitt eget pass, vilket medför variation i träningen. Medelpass har betoning på kondition och styrka.


MOVEOO ® är känt för att vara en utmanande och samtidigt tillåtande träningsmetod som ofta lockar fram skratt. Med Moveoo är det enkelt att träna på ett varierat och effektivt sätt oavsett redskap, miljö och nivå, alla kan vara med! 

Hos oss kör vi Moveoo-grenen som heter Aerobox, men nedan du kan också läsa om de andra Moveoogrenarna som finns.


MOVEOO Aerobox; är en rolig och konditionsbyggande träningsform där boxövningar varvas med styrke- och rörlighetsövningar med gummiband, hantlar samt den egna kroppsvikten. Fokus i boxdelen ligger på tempo, teknik och glädje, inte på hårdheten i slagen. Alla kan vara med!

 

MOVEOO Athletic; Med stång och viktskivor utmanas du i rörelser där rörelsekontroll och muskelkraft samverkar för att få till ett effektivt resultat. Moveoo Athletic har vi inte på schemat just nu.

MOVEOO Flex; Instabilitet, rotationer och ren rörelsestyrka blandas med tankar om hur kroppen ska lösa uppgiften. Bollens form och passets upplägg får dig att träna igenom kroppen på ett sätt som är svårt att få till på annat sätt. Moveoo Peak har vi inte på schemat just nu.

MOVEOO Peak; Puls, rörlighet och styrka bakas in i olika stationer där du som gäst tränar efter dina individuella förutsättningar. Moveoo Peak har vi inte på schemat just nu.

 

Utförligare beskrivning av Moveoo hittar du här: http://www.moveoo.se/about

 

SOMA MOVE® är svettigt och fysiskt ansträngande samtidigt som det är mjukt och flödande. Ordet soma är grekiska för kropp, Soma Move = kroppsrörelse med bara den egna kroppen som redskap. Passen är uppbyggda av ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus ligger på att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. Soma Move utförs barfota och innehåller smidighet, spänst, rörlighet och balans. Alla kan vara med.


SPRINGTISDAG är som gjort för dig som vill få sällskap på joggingrundan, behöver draghjälp till spåret eller vill få nya idéer och inspiration till din löpträning. Springtisdag vänder sig till alla, såväl nybörjare som vana löpare, eftersom formen anpassas till alla deltagare. Vi samlas innanför entrén till Aktivitetsfabriken. 


UTOMHUSTRÄNING. Namnet talar för sig själv: vi tränar utomhus. På ett allsidigt vis kommer vi att få  både flås och bli starka, mestadels med vår egen kropp som vikt. Alla Kan vara med, och vi ser gärna att ni tar med era barn! Vi samlas, ombytta och klara för dagens väder, vid skohyllorna på Hudikgympan. Utomhusträning kör vi i maj och juni.

 

YOGA är en lugn men dynamisk träningsform med grundövningar från klassisk yoga. Utifrån dina egna förutsättningar tränar du flöde, styrka, balans och rörlighet med en stark koncentrerad andning som röd tråd. Passet avslutas med avslappning. 

 

ZUMBA FITNESS® är uppbyggd av de fyra grundrytmerna salsa, merengue, cumbia och reggaeton. Passet består av enkla grundsteg till världsmusik där man varvar snabba rytmer med lugnare vilket ger både konditions- och intervallträning.

Zumba Fitness är dans, träning och glädje i en härlig cocktail med härliga rytmer!


ZUMBA GOLD® är passet för dig som: är nybörjare; vill komma i form utan hopp och studs; är senior; älskar att röra på dig men inte vet hur. Zumba Gold har en koreografi som är enkel att följa och som fokuserar på balans, flexibilitet och koordination. Musiken ör uppbyggd av flera olika rytmer, bl a merengue, salsa, cumbia, tango och flamenco. Zumba Gold är helt enkelt ett pass i ett lugnare tempo men som ger en härlig energi och glädje!


PILATES är en funktionell träningsform som utvecklar din styrka, smidighet och mentala närvaro. Tekniken bygger på långsamma men fysiskt utmanande rörelser som blir mer krävande ju högre kontroll de utförs med. Passet genomförs på matta och fokus ligger på inre mag- och ryggmuskulatur och ökad rörlighet.



Våra passbeskrivningar i PDF-format hittar du här:  Passbeskrivningar vårterminen 2020.pdf »




 
Sponsorer